חטיבת הילדים והנוער

https://iapp-psy.org/

חטיבת הילדים והנער

יום העיון השני: פסיכותרפיה ב"מצבי קצה" בילדים

 (יום ג' 17.02.15  בשעות 08:30-14:30)

יו"ר יום העיון: ד"ר גלית בן אמיתי
תוכנית מלאה להורדה

תכנית:

08:30-09:00- התכנסות ורישום

09:00-09:15- דברי פתיחה

09:15-10:15 הרצאת פתיחה- ד"ר יחזקאל כהן: "אהבה ומקומה בטיפול בילדים

                       בעלי הפרעות קשות בהתפתחות עצמיותם"

10:15-10:45: הפסקה

10:45-12:15: עבודה בסדנאות

12:15-12:45: הפסקת צהריים

12:45-14:15: המשך עבודה בסדנאות

14:15-14:30: דברי סיכום

סדנאות לבחירה

·        "פסיכוזה בילדות?"-גב' דיאנה ברגובוי

·        "יחסי העברה והעברה נגדית בעבודה בפסיכותרפיה עם המתבגר המסתגר"-מר עמוס ספיבק

  • "האם הפסיכוסומטיקה היא במצבי הקצה ?"-מר אבי שרוף
  • "ניכור הורי בעקבות גירושין" – האם ניתן להשיב לילד את ההורה שאיבד? –גב' ענת שמואלי וגב' סיון צמח

 

 

תקציר ההרצאה והסדנאות

יו"ר יום העיון: ד"ר גלית בן אמיתי: פסיכיאטרית ילדים ונוער, המרכז לבריאות הנפש ע"ש פרופ' בריל, ת"א. חברה בצוות היגוי של החטיבה לטיפול בילדים ונוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

 

 

 

 

הרצאת פתיחה-ד"ר יחזקאל כהן: "אהבה ומקומה בטיפול בילדים בעלי הפרעות קשות בהתפתחות עצמיותם".

מטפלים נרתעים בדרך כלל לראות באהבה יסוד טיפולי מהותי וחיוני. אמנם בשיחות בין מטפלים ובהצגות מקרים אנו שומעים אמירות בנוסח של "את המטופל הזה או המטופלת הזו אני מאד אוהב" אבל אלו אמירות שכביכול אין להן קשר למתודות הטיפול.

אני מבקש להראות שהאהבה היא היסוד הראשוני והמהותי ביותר בטיפול בילדים (וגם במבוגרים) שהתפתחות העצמי שלהם לקוייה מהתקופה הראשונית של חייהם.

אבסס את דבריי בעיקר על רעיונותיו וכתביו של ויניקוט שהקביל פעמים רבות את יחסי מטפל-מטופל ליחסי אם-ילד.

ד"ר יחזקאל כהן- פסיכואנליטיקאי-מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל. ניהל 40 שנה את המוסד הפנימייתי-טיפולי "בני ברית" (כיום נקרא "הרי ירושלים").

 

סדנאות

פסיכוזה בילדות ?-גב' דיאנה ברגובוי

 כעשרים שנה לאחר שהאוטיזם הובחן מהפסיכוזות בילדות, האבחנה כבשה את העולם עד כדי כך שניתן לשאול היום אם היא לא החליפה אותה כליל.

סוגיה זו היא קריטית כאשר מדובר בחינוך ובטיפול בילדים אשר מראים סימנים של קושי ביצירת קשר חברתי, קושי ביכולת להשתמש בשפה ככלי לתקשורת וגם שפה זו מופיעה כמנותקת מחייהם האפקטיביים.

 ג'. לאקאן, פסיכואנליטיקאי צרפתי, הכריז בתחילת הוראתו שיש לחזור לפרויד. נאמן לדרכו, לאקאן היה קשוב לשינויים המתרחשים בקליניקה של תקופתו, שינויים שהיו תוצר של השפעת המדע על תהליכים חברתיים.

לאקאן טען שבניגוד לניורוזה, אין פסיכוזת ילדות. מימד הזמן אינו חל על הפסיכוזה, רק אופן הופעתה שונה בילדות. ניתן לדבר על פסיכוזה בילדות.

בנתיבי הקליניקה, בעזרת מושגים לאקאניאנים כמצפן, נצא למסע חיפוש המרכיבים המגדירים את הפסיכוזה כמבנה והמאפיינים שלה בילדות.

מסע זה יוביל אותנו גם לגלות כיצד ילדים ממציאים פתרונות להתמודד עם מה שגורם להם סבל ואיך ניתן לכוון את הטיפול כדי לאפשר לכל ילד את הדרך ואת ההמצאות שלו.

נקדיש את הסדנא לאבחון וטיפול בפסיכוזה בילדות.

 

דיאנה ברגובוי-פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית, חברה ב-GIEP, ב-NEW LACANIAN SCHOOL, ב-AMP. מורה ברשת הלאקניאנית.

 

 

יחסי העברה והעברה נגדית בעבודה בפסיכותרפיה עם המתבגר המסתגר-מר עמוס ספיבק

מעט ספרות פסיכו-אנאליטית נכתבה על תופעת המתבגר המסתגר, אך מושגי יסוד של התיאוריה עוזרים להבין את התהליכים הנפשיים שהסתגרות זו מחוללת במתבגר והוריו. 

המתבגר המסתגר בעידן המודרני היא תופעה אפידמית שגדלה משנה לשנה במדינות המערב וקשורה בקשר הדוק להתפתחות האינטרנט ולשימוש הגובר באמצעי תקשורת אלקטרונים כתחליף לתקשורת ישירה בין בני אדם. מתבגרים שבוחרים להסתגר בחדרם ולהשתמש באינטרנט כמפלט מהתמודדות חברתית ולימודית כאחד, נוטים גם להימנע מטיפול. יחד עם זאת, בלחץ ההורים, בלחץ בית הספר, ובלחץ הרגשי שנוצר בתוך התא המשפחתי הם מופיעים לטיפול מתוך נקודת מוצא אמביוולנטית מאוד. כיצד עמדה זו משפיעה על הטיפול, על סיכויי הטיפול להחזיק מעמד, ועל העמדה הרגשית של המטפל מול המתבגר ?

הסדנא תעסוק בקשיים ובאתגרים שמציבים מתבגרים מסתגרים למטפל ובקושי לפרוץ מנגנוני הגנה בצורים היטב. נעסוק בדרגות החופש של המטפל לנוע בין הזדהות עם המתבגר להזדהות עם הוריו, מבלי לשמוט את אמון המתבגר. נעסוק בהבנה דינמית של תופעת ההסתגרות המשקפת בעת ובעונה אחת את מיאוס המתבגר מהתלות בהוריו ומאידך את השאיפה לחזור לשלב הסימביוטי בו ההבנה תתרחש ללא מילים. כיצד טיפול יכול לעזור, איזה בעיות יכולות להיווצר בעמדה טיפולית שנאמנה לעולם הפנימי של המתבגר בלבד ואיזה צורות של שחזור יכולות להופיע דרך העברה, במגע עם מתבגרים שעסוקים באופן מתמיד וחשדני בעמדה של המטפל ובשאלת הנאמנות שלו אליהם.  ?נתייחס גם לפגיעותו של המטפל  מדוע בטיפול במתבגר המסתגר המטפל פגיע במיוחד בפני העברה נגדית לא מודעת.

 

עמוס ספיבק- פסיכולוג קליני העובד בירושלים עם ילדים, מתבגרים, ומבוגרים. עבד 12 שנים כפסיכולוג בפנימיית "בני ברית" שם רכש ניסיון ב"טיפול מוסדי" ובעבודה עם ילדים ומתבגרים בעלי הפרעות התנהגותיות קשות הנובעות מפגיעה בהתקשרות המוקדמת. עוסק בטיפול והדרכה בקליניקה הפרטית. בנוסף להכשרה הדינמית עבר הכשרה ב CBT ובהדרכת הורים בגישה של הסמכות החדשה. ב 6 שנים האחרונות משמש כיו"ר החטיבה הקלינית בהסתדרות הפסיכולוגים.

 

האם הפסיכוסומטיקה היא במצבי הקצה ?-מר אבי שרוף

בהתייחס למשל של אנטונינו פרו (FERRO ) בענין מצבי הנפש השונים והטיפול הנדרש בהתאמה, מציין פרו מצב נפשי בו קיים הלוח, והכתוב עליו נמחק (הדחקה). במקרה זה, הטיפול מטרתו לחשוף את שנמחק (לגלות את הלא מודע). אך קיים מצב נפשי שונה בו הלוח לא נברא כלל, או נפגם מלכתחילה, כדי שניתן יהיה לכתוב עליו. בהתייחסויות המודרניות יותר לפסיכוסומטיקה, זהו המצב הנפשי בו נתון המטופל וכך יש להבין את האלקסיתימיה האופיינית, לא כהתנגדות לטיפול אלא כביטוי כחסר המבנה הנפשי שיש להבנותו בטיפול. בסדנא, נתייחס לתאוריות אקטואליות בנושא של: טיילור, בוצ'י, רוג'ריו לו, צוויג, וכמובן מקדוגל ופונגי. המשתתפים מתבקשים להביא לשיח הקבוצתי לדיון והתייעצות מקרים טיפוליים או וינייטות משחק עם מטופלים רלוונטיים.

 

 

אבי שרוף- פסיכולוג קליני מדריך, מרצה במחלקה לפסיכולוגית אוניברסיטת תל-אביב ובתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר-אילן ואשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי בבי"ח נס-ציונה, חבר בצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה.

 

ניכור הורי בעקבות גירושין – האם ניתן להשיב לילד את ההורה שאיבד ?-גב' ענת שמואלי וגב' סיון צמח

השבר הנלווה לגירושין מהווה פעמים רבות מצע לביטוי ומימוש של חלקים פתולוגיים ביותר באישיות האדם. חלקים פגועים, שברגיל כפופים למנגנונים מסדר גבוה יותר, כך שמתאפשר תפקוד מסתגל, פורצים בעקבות גירושין לקדמת הבמה ומחבלים ביכולת להתמקם ולתפקד בצורה תקינה אל מול בן/ת הזוג לשעבר ואל מול הילדים. במקרים אלה נלכדים הילדים בסכסוך בין ההורים, לעיתים עד כדי מצב בו הדינמיקה של הסכסוך בין ההורים הופכת להיות הדינמיקה המנהלת את עולמו הפנימי של הילד ואת יחסיו עם הוריו. מקרה קצה של תופעה זו ניתן לראות במצבים בהם מתקיים ניכור הורי. בסדנה נסביר מהו "ניכור הורי", נתייחס למושג "סינדרום הניכור ההורי", שנטבע על ידי גרדנר, נציע טיפולוגיה משלנו המבחינה בין סוגים שונים של ניכור הורי ונדון בתהליכי טיפול במקרים אלה ובתנאים בהם טיפול הוא מן האפשר. בסדנא יתאפשר דיון על מקרים שיוצגו על-ידי המשתתפים.

 

ענת שמואלי וסיון צמח הינן פסיכולוגיות קליניות בכירות, מנהלות, בעלים בשותפות ומדריכות בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה ב"מכון שקד לפסיכולוגיה" ברחובות.

 

 

 בברכה

חטיבת הילדים והנוער:
 יוסי צוק (יו"ר חטיבת הילדים),  ד"ר גלית בן-אמיתי ,  מונה זופניק, יונית שולמן, אבי שרוף.
ושאר חברי ועד האגודה:
 טלי רסנר, עליזה רוזן, בעז גסטהלטר,  ליאן זמיר, ישראלה צורף, ניצה גילת, ד"ר רז אבן (יו"ר האגודה)