חטיבת הילדים והנוער

https://iapp-psy.org/

יום א' 09.02.14

 

יום עיון שני - חטיבת הילדים והנוער

 מצ"ב תוכנית מפורטת של יום העיון וכן טופס רישום.

נשמח לראותכם

 

יום העיון השני: "התערבויות טיפוליות עם הורים"

(יום א' 09.02.14  בשעות 08:30-15:00)

יו"ר יום העיון: גב' יונית שולמן

יום העיון ייערך במופ"ת, קרית החינוך,רחוב שושנה פרסיץ 15 תל אביב.

09:00- 08:30- התכנסות ורישום

09:00-09:15 –דברי פתיחה

09:15-10:30-הרצאת פתיחה: מר אבי שרוף- "תסריטים ידועים מראש?! " – על הבנת  הסימפטום של הילד כביטוי ל"דיבור" ההורי

10:30-11:00- הפסקה

12:30- 11:00- עבודה בסדנאות

12:30-13:00- ארוחת צהריים

13:00-14:30- המשך עבודה בסדנאות

14:30-15:00- סיכום במליאה

סדנאות לבחירה:

·         "הדרכה של הורים גרושים-מהזדהות יתר ופיצולים לאמפתיה ואינטגרציה"- גב' מונה זופניק

·         "עבודה עם הורי מתבגרים"-גב' נגה בדנס

·         "הטיפול הדיאדי אם-ילד ואב-ילד"-גב' רעיה אבימאיר-פת

·         "כיצד לצאת ממעגלים תקועים לאפשרויות מועדפות"- שימוש ברעיונות מערכתיים ונרטיבים בעבודה עם הורים-גב' רונית דגן וגב' ענת בלאוגרונד.




פרטים בקובץ המצורף


·       תקצירי ההרצאות והסדנאות

 

יו"ר יום העיון: גב' יונית שולמן- פסיכולוגית קלינית, מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים, מרבה לטפל באנשים עם אוטיזם. קליניקה פרטית, אוניברסיטת בר אילן, העמותה לילדים בסיכון, תכנית לפסיכותרפיה של שפ"י, חטיבת הילדים והנוער של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, מנחת קבוצת למידה לטיפול בהפרעות ראשוניות במסגרת האגודה.

 

הרצאת פתיחה-מר אבי שרוף: "תסריטים ידועים מראש?! " - על הבנת הסימפטום של הילד כביטוי ל"דיבור" ההורי.

שלגיה, הנס הקטן, אדיפוס ואיקרוס,  ילדים שנושאים באופן פאטלי לעתים גורל ידוע
מראש. תסריט חיים שנכתב עבורם והם לכודים בו מבלי יכולת להשתחרר ולמצוא את
עצמיותם. כפי שמוד מנוני, גרין ואספסה מציינים, הפסיכופתולוגיה של הילד הינה
התסריט הלא מודע (לעיתים גם המודע) של ההורה המושלך על הילד (עד לחפצונו) ועל
פיו יכתבו חייו מבלי יכולת להחלץ ממנו.

בהרצאה זו  נחדד את הצורך בהבנת התסריט הלא מודע ההורי כדרך לטפל נכונה בסימפטום
של הילד, תוך התבוננות על מצבים של דכאון ("האם המתה"), ההיסטריה
והפסיכוסומטיקה  (המקום של הגוף), הפרעות נרקיססטיות וגבוליות.

 

אבי שרוף – פסיכולוג קליני מדריך, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב ובתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר-אילן ואשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי בבי"ח נס-ציונה, לשעבר חבר ועד האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, מצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה.

 

סדנאות:

"הדרכה של הורים גרושים-מהזדהות יתר ופיצולים לאמפתיה ואינטגרציה"-גב' מונה זופניק

 

לפני מספר ימים ילדה בת 8 בטיפולי, שהוריה גרושים, שאלה אותי-"מתי נפרדת ?". כששאלתי למה היא מתכוונת היא ענתה- "מבעלך", ובעצב ספרה שהוריה גרושים הרבה מאוד זמן.

כמטפל, קל יחסית להכיל ולעזור לילדים להורים גרושים עם חווית השבר במשפחה, כפל הנאמנויות, הבושה ורגשות האשמה. אך כדי שהילד יוכל לשמר את ההישגים הטיפוליים שלו, נחוץ ביותר, אפילו יותר מאשר עם משפחה "נורמטיבית", ליצור קשר וברית טיפולית חיובית עם שני ההורים. כמובן נחוץ גם לשמר את הברית הטיפולית הזאת לאורך כל הטיפול בילד. אבל קשה ולעיתים בלתי אפשרי להכיל ולהחזיק הורים שילדיהם בטיפול, ולמרות פרידתם ארוכת השנים עדיין רבים, או נתקו קשר אחד מהשני. לא מזמן אב ביטל פגישה של בנו ברגע האחרון- כי גרושתו כעסה עליו ו"העלימה" את הילדים ביום שהיה אמור להביא אותו.

בסדנה הזאת אביא פרדיגמות להרחבת יכולת ההכלה של מטפלים בהדרכת הורים גרושים: בהתמודדות עם האקטינג אאוט- הן של ההורים והן של המטפל, בהתמודדות עם ההעברה הנגדית, בשיפור יכולת האמפתיה כלפי כל הורה בנפרד- למרות הזדהויות שהמטפל יכול להרגיש עם הורה אחד על פני השני, ולהיסחף לפיצול שהוא מנת חלקם של ההורים עצמם. וויניקוט, קוהוט ומלאני קליין יהוו את התיאורטיקנים שנתבונן דרכם להבנת מקומנו בדרכה של הורים גרושים לילדים בטיפולנו.

אביא וינייטות מהקליניקה שלי ואבקש משמשתתפים לחשוב על וינייטות שהם יוכלו לשתף אותנו בהם.

 

מונה זופניק- פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה. מרצה, מנחה ומדריכה בתוכנית להנחית קבוצות במסגרת התכנית ללימודי המשך באוניברסיטת בר-אילן. מדריכה בתכנית לפסיכותרפיה, אוניברסיטת תל-אביב. דוקטורנטית במסלול פרשנות ופסיכואנליזה, אוניברסיטת בר-אילן.

 

"עבודה עם הורי מתבגרים"-גב' נגה בדנס

אנו נמצאים בתקופה של תמורות, בה ה"אמת האחת" איבדה את קיומה הבטוח והבלעדי, ואת מקומה תופסים "אמיתות" שונות שנמצאות במתח דיאלקטי מתמיד.

המתבגרים בעצם הווייתם ההתפתחותית, נמצאים במצב דומה בו כל המבנה הנפשי שלהם נכנס לתקופה של ערבוביה רגשית סוערת במיוחד. השינוי המואץ במצב הפזיולוגי-הורמונאלי, השינוי הרגשי, סוחף את נפש המתבגר לתוך מה שאנו מכנים : "סערה או משבר גיל ההתבגרות".

מה מתרחש בנקודת  המפגש בין המתבגר למשפחתו? להוריו? (ההתרחשויות יכולות להיות בעלות גוונים שונים ובו זמנית: חיכוך, התמזגות, מלחמה, נתק, חילופי תפקידים, בלבול וטשטוש בתפקידים ועוד). מה מתעורר אצל ההורים בנקודת מפגש זו?

ננסה להבין יותר את המפגשים המורכבים תוך כדי התבוננות בשני מקרים קלינים וחומר תאורטי שיוצג בסדנא.

 

נגה בדנס-פסיכולוגית קלינית ופסיכואנלטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית שבירושלים ובחברה הפסיכואנליטית הבינלאומית. מורה ומדריכה במכון הפסיכואנליטי ובהלפב"א.

 

"הטיפול הדיאדי  אם-ילד ואב-ילד ( מ. בן אהרן ושות',  1997)"-גב' רעיה אבימאיר-פת

הסדנא תעסוק בהבנה של מודל הטיפול הדיאדי  אם-ילד ואב-ילד ("המודל החיפאי"),  מודל בגישה פסיכואנליטית-התיחסותית לטיפולבהפרעות ביחסים בילדות.

מודל זה מייצג אינטגרציה של גישת יחסי-אובייקט המתמקדת בעולם הייצוגים הפנימיים עם הגישה האינטר-פרסונאלית המדגישה את ההתרחשויות הבין-אישיות הגלויות.

הסדנה תתמקד בחלקה הראשון בהתפתחותו ובמטרותיו של מודלהעבודה הדיאדית. יובאו אספקטים תיאורטיים שונים המתבוננים על המתרחש בתוך הדיאדה הורה-ילד, תוך התמקדות בתהליכים האינטרסובייקטיביים המתקיימים בדיאדה ובמנטליזציה אצל הילדוהוריו. יודגשו התהליכים הייחודיים המתאפשרים בטיפול על פי מודל זה, ובתפקידיו השונים של המטפל.

בחלק השני נעסוק במקרה טיפולי דיאדי שיוצג על ידי אחד המשתתפים.

 

רעיה אבימאיר-פת- פסיכולוגית קלינית והתפתחותית בכירה. בעבר- שותפה בניהול "התחנה לטיפול פסיכולוגי התפתחותי" בחיפה ומרצה במגמה הקלינית-חינוכית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. כיום מורה ומדריכה ב"לימודי תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" באוניברסיטת חיפה, מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית.

 

 

"כיצד לצאת ממעגלים תקועים לאפשרויות מועדפות"- שימוש ברעיונות מערכתיים ונרטיבים בעבודה עם הורים-גב' רונית דגן וגב' ענת בלאוגרונד.

 לעיתים קרובות הורים לילדים עם קשיים לכודים במערכת יחסים מעגלית המנציחה ומקבעת את הבעיות של ילדיהם ומשאירה אותם חסרי אונים. חוסר האונים בא לידי ביטוי גם בדרכי התמודדות לא יעילות שלעיתים אף מחזקות את הבעיות במקום לצמצמן. בסדנא זו  נתמקד ברעיונות מתוך הגישה הנרטיבית של מייקל וויט ודיויד אפסטון  כדי לעזור להורים להרחיב את הראיה שלהם את עצמם ואת ילדיהם  ולאפשר דרכי התמודדות טובות יותר עבורם ועבור ילדיהם. הגישה הנרטיבית עוסקת בהרחבת סיפורים צרים עמם באים אנשים לטיפול. בעיות עם ילדים יוצרות פעמים רבות סיפורים לגבי הילדים. סיפורים אלו משתלטים על הראיה של ההורים את ילדיהם ולא מאפשרים להורים לראות את ילדיהם באופן רחב ומגוון יותר . דבר זה מצר את ראית הילד את עצמו  ולא מאפשר גם לו לראות את עצמו מעבר לבעיות שלו. במובן זה הילד והבעיה אחד הם. לפי גישה זו יש תמיד עוד סיפורים אפשריים אשר חשיפתם בטיפול תאפשר התמודדות רחבה ומועילה יותר עבור הורים בהתמודדותם עם בעיות ילדיהם.

רונית דגן- פסיכולוגית מדריכה בטיפול משפחתי וזוגי. ממנהלות "מכון ברקאי". בעלת קליניקה פרטית בתל אביב.

ענת בלאוגרונד- פסיכולוגית מדריכה בטיפול משפחתי וזוגי. ממנהלות "מכון ברקאי" . בעלת קליניקה פרטית ברחובות.





 
בברכה

חטיבת הילדים והנוער:
 יוסי צוק (יו"ר חטיבת הילדים),  ד"ר גלית בן-אמיתי ,  מונה זופניק, יונית שולמן, אבי שרוף.
ושאר חברי ועד האגודה:
 טלי רסנר, עליזה רוזן, בעז גסטהלטר,  ליאן זמיר, ישראלה צורף, ניצה גילת, ד"ר רז אבן (יו"ר האגודה)